Busralilmuhminin, azaz jó hír a hívőknek. A jó hír a hívőknek a Paradicsom léte és igazsága. Az evilág hírei pedig olyanok, amilyenné mi tesszük a világot. Busralilmuhminin= Hírek az iszlám és a muszlimok világából

2010. május 22., szombat

„Vagy segítséget akar kérni, vagy meg akar ölni”

A Népszabadság cikke

„Ők a vallást személyes céljaikra használják fel, hadat üzennek a zsidóknak és a keresztényeknek, ám én azt kívánom, hogy az emberek azt az utat kövessék, amelyet az iszlám valójában mutat”, mondja Shashaa. Az imámot szakállával és hagyományos öltözetével néha Oszama bin Ladenhez hasonlítják. Ám a filozófiája egészen más.

Egyre több európai és közel-keleti imám utasítja el az öngyilkos akciókat, terrorista merényleteket. Ugyanakkor ezek közül az imámok közül sokan az al-Kaidát, a tálibokat vagy a Hamaszt legitim ellenállási szervezetnek tekintik, míg Shashaa nyíltan hangoztatja, hogy azok megsértik az iszlám tanításait.

Mecseteket, mohamedán vallási iskolákat keres fel Európa-szerte, akárcsak a Közel-Keleten, Pakisztánban és azt mondja a fiatal muzulmánoknak, hogy az amerikai csapatok és más katonai erők elleni harc a vallási előírásaik megsértése. Prédikációiban elítéli a harcos toborzókat, a pénteki ima során pedig arra buzdítja a híveket, hogy hívják a rendőrséget, ha egy merénylet terveiről hallanak és készségesen beszél a biztonsági szervek embereivel arról, melyek a radikalizálódás okai, s hogyan lehet a legjobban küzdeni az erőszak ellen.

„Nem ülhetünk tétlenül, nem tűrhetjük, hogy mások túszul ejtsék a vallásunkat”, mondja. Mindezzel együtt járnak a fenyegetések, ezért Shashaa korábbi, jelenleg testőreiként szolgáló tanítványaival utazik.

„Ez az ember áruló”, írta egyik bírálója egy dzsihadista weboldalon. „Meg kell leckéztetni”, vélte egy másik, aki fényképeket tett közzé Shashaa találkozásairól rendőrtisztviselőkkel. Az imámot összetett kapcsolat fűzi a német hatóságok embereihez, akik szerint Shashaa állásfoglalása egyedülálló és döntő fontosságú az országban, ezért szüntelenül afelé nyomják, hogy tegyen még többet.

„Tudjuk, hogy olyan terroristacsoportok ellen beszél és dolgozik, mint az al-Kaida vagy a tálibok, és ez fontos”, mondja egy vezető német biztonsági tisztviselő, aki csak név nélkül volt hajlandó nyilatkozni, mert nincs felhatalmazása hivatalos közlésekre Shashaa-val kapcsolatban. „Ő az egyetlen Németországban, aki így foglal állást, s ebben az értelemben hatékony”, teszi hozzá.

Shashaa elmondta, hogymásfelől viszont meg kell őriznie gyülekezete híveinek bizalmát, akik úgy érzik, a bűnüldöző hatóságok utaznak rájuk.

Legutóbb az ő mecsetét kutatták át a rendőrség emberei, egy bizonyos, a nők az iszlámban témájú, Németországban betiltott könyvet kerestek, mondta el a biztonsági szervek egy müncheni tisztviselője. Shashaa megerősítette, hogy az a bizonyos könyv ott volt a könyvtárában.

„Természetesen megvolt nekem”, mondta. „Tudnom kell, mi van ezekben a könyvekben, másképpen hogyan tudnék vitatkozni a toborzókkal?”

Shashaa palesztin apa és egyiptomi anya fiaként Egyiptomban született és nevelkedett, ott egy ideig újságíróként dolgozott. Ötvenes éveiben jár, bár a korával kapcsolatos kérdések elől kitér, mert nem szeretné, ha a fiatalok azt gondolnák, túl öreg ahhoz, hogy megértse őket.

Három felesége van, a két utóbbit nem az állam, hanem csak a mecsetje által elismert szertartás szerint vette el. A feleségek és tíz gyereke valamennyien az imám müncheni lakásában élnek. Shashaa elmondta: nem volt szándékában Németországban megtelepedni. Ám 2000-ben, amikor úton volt Romániából, ahol élt, Nagy-Britanniába, elvesztette az aktatáskáját. „Elveszett minden, az okmányaim, a pénzem. Így azt gondoltam, Isten akarata, hogy itt maradjak”, mondja. (...)

Nyolc hónappal ezelőtt Shashaa Pakisztánba utazott, ahol vallási iskolákat, mecseteket keresett fel és a dzsihádról beszélt. Egyes előadásait felvette videóra, és azokat megmutatta lapunknak.

Az egyik előadáson felállt egy dühös diák, hogy megkérdezze: „Nem kötelességünk-e, hogy támogassuk, al-kaidás, tálib testvéreinket az Afganisztán amerikai megszállása elleni szent háborújúkban?”

Shashaa meghallgatta, majd kijelentette, hogy a dzsihád része a Koránnak és megengedi az önvédelmet. „Ám csak egy állam vagy egy kalifátus vezetője rendelhet el dzsihádot, nem pedig olyanok, mint Bin Laden vagy Omar molla”, utalt az al-Kaida, illetve a tálibok vezetőjére. „Amit ők tesznek, az nem dzsihád.”

Válaszként felállt egy férfi és azt kiáltozta: „Esküszöm az Istenre, hogy téged meg kell ölni!”

Shashaa hagyta hogy befejezze,majd így válaszolt: „Ha megmutatod nekem a Koránban, vagy a Szunnában ¹, hogy nincs igazam”, utalva az iszlám szent könyvére és annak prófétai hagyományaira, „én leszek az első, aki fegyvert fog és csatlakozik, de nem fogsz ilyesmit találni.”

Shashaa tudja, milyen erős vonzereje lehet a harci csoportoknak. Mint elmondja, fi atal korában Egyiptomban, egy sor mozgalomban kereste a választ kérdéseire: a kommunizmusban, a szufi zmusban, a Muzulmán Testvériségnél és még dzsihádista csoportokban is. Végül is arra jutott, hogy a legtöbb, ilyen csoportokhoz vonzódó fiatal „nem tett fel kérdéseket, mintha csukva lett volna a szemük.”

Ezért meggyőződése, hogy neki és a hozzá hasonlóknak, akik tudják, miként dolgoznak, gondolkodnak az al-Kaidaféle csoportok tagjai, van a legnagyobb esélyük, hogy elérjék az ilyen hálózatokhoz vonzódó fi atalokat. „Ha nem lenne hosszú szakállam, ha nem tudnám, amit tudok, gondolja, hogy követne bárki, hinnének nekem?”, mondja.

Elismeri, hogy a német biztonsági szervekhez fűződő kapcsolatai bonyolultak, és ugyanúgy elfogadja, amikor az utcán a németek valószínűleg gyanakodva tekintenek rá. Erre udvariassággal, alkalmanként humorral reagál. Mosolyogva, s némi bajor akcentussal a jellegzetes bajor köszöntést, a „Grüss Gott”-ot használja. Az Amerika elleni szeptember 11-i támadás után sok müncheni kiáltott rá: „hé, Bin Laden!”. Ezért papírt tett a nyaka köré, amelyre ráírta: „Nem vagyok Oszama bin Laden. Nevem Hesham Shashaa.”

Lábjegyzet

1. A Szunna az iszlám szunnita ágában Mohamed próféta, illetve kortársai cselekedeteinek, tanításainak összességét jelenti. A síita irányzatban a Szunna kibővül az imámok tanításaival és cselekedeteivel is.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése